OBS De Zilveren Maan over Scrum/Agile

OBS De Zilveren Maan koos onlangs voor de Agile/Scrum methode van Tante Lean. Maite Weber (directeur), Bas van der Leij (leerkacht groep 4 en coördinator Burgerschap) en Manon van Sorge (leerkracht groep 6 en coördinator EDI) delen hun ervaringen.

Banner artikel LinkedIn (13)

Hoe zijn jullie tot de Agile/Scrum-methode gekomen voor De Zilveren Maan?
​Maite: “Er was behoefte aan verandering toen ik hier ruim een jaar geleden als directeur begon. De methode kende ik al van de school waar ik hiervoor werkte. Maar ik wist natuurlijk niet of deze op De Zilveren Maan óók zou werken. Al werkend met het team merkten we al snel dat Agile/Scrum heel passend zou kunnen zijn en hebben we hier gezamenlijk voor gekozen.”
​Bas: “Het klopt dat er behoefte was aan verandering. Ik werk nu bijna vier jaar op De Zilveren Maan en mijn ervaring is dat er altijd al veel wil was, veel initiatief en liefde voor het vak. Maar dat we vaak een baken misten waar je je aan vast kunt houden. Initiatieven werden bijvoorbeeld gestart, maar niet afgemaakt. Nu hebben we een hulpmiddel dat ons daarbij helpt.”

Waarom sluit de methode zo goed aan?
​Maite: “Het is wat Bas zegt: alle ingrediënten waren al wel aanwezig, maar ze werden nog niet op een juiste manier in de pan gegooid.”
​Manon: “Met Agile/Scrum blijf je gáán, dat zie ik ook als coördinator EDI. Met ons leerteam bespreken we wekelijks – net als alle andere leerteams – kort en krachtig de status van onze doelen.”
​Maite: “Je committeert je hierbij aan de procesafspraken en geeft hier ook je feedback op – en niet op de mens. Dat geeft een veilig gevoel. Ofwel: zacht op de mens, kritisch op de inhoud.”
​Bas: “Ook positief: iedereen wordt gestimuleerd om zijn of haar stem te laten horen.”

‘We hebben nu een baken waar je je aan vast kunt houden’


​Wat levert de methode concreet op qua samenwerking en effectiviteit?

​Manon: “Véél! Doordat je met duidelijke taken werkt en een zichtbaar scrumbord in de teamkamer, is het allemaal heel overzichtelijk. Met ons leerteam hebben we dus wekelijks een zogenaamde stand-up van maximaal vijftien minuten, waarbij we onszelf drie vragen stellen: ‘Wat heb je afgelopen week gedaan?’, ‘Wat ga je komende week doen?’, ‘Heb je hier nog iemand anders bij nodig?’ Door die vragen elke week te bespreken, werk je op een natuurlijke manier aan professionele, schoolbrede samenwerking.”
​Bas: “Mijn ervaring is ook dat het werkplezier toeneemt. Doordat je het einddoel in kleinere doelen opdeelt, werk je makkelijker naar het einddoel toe. Dit geeft je de kans om vaker successen te vieren. Want we zijn vaak geneigd pas iets te vieren als het einddoel behaald is.”
​Manon: “Ik merk dat we met elkaar veel voor elkaar krijgen. Doordat het overzichtelijker is, óók voor je hoofd. En we hebben meer zeggenschap. Komen er bijvoorbeeld ouderavonden aan? Dan maak je de doelen kleiner. En je maakt ze weer groter als er een rustige week in het verschiet ligt.”
​Maite: “Dat eigenaarschap ligt bij het team.”
​Manon: “En… doordat we met de dolfijnmethode werken, waarbij we met de leerteams voor feedback terugkomen bij de collega’s, is iedereen op de hoogte van de voortgang en creëer je draagkracht in het hele team. Dit draagt bij aan een mooie, professionele samenwerking. Ook tussen de verschillende leerjaren. We hebben echt een ontwikkelslag gemaakt in de professionele werkcultuur.”
​Bas: “Daar ben ik het mee eens. Als collega’s vinden we elkaar nu veel vaker ‘op inhoud’. We konden elkaar altijd al makkelijk vinden ‘op sfeergebied’. Maar dan hadden we het geweldig leuk samen en gingen we erna toch vaak weer ‘apart’ ons schoollokaal in. Dat is nu anders. Zo groeien we als leerkrachten op didactisch vlak momenteel snel en schoolbreed door de leerteams EDI en rekenen. Doordat je met deze methode continu overlegt en in- en uitzoomt.”

​Met welke doelen zijn jullie momenteel bezig?
​Maite: “We zetten Agile/Scrum onder andere in bij de doorgaande leerlijn van rekenen, burgerschap en EDI. En we sorteren al voor op de volgende: het leesonderwijs. Want ook dat is een groot voordeel van Agile/Scrum. Wat afgerond is, is afgerond. Dat borg je. En je gaat verder met je volgende taak. Zo kreeg ik laatst de vraag van een leerkracht: ‘Het is pas maart, we hebben bijna alles af, de doelen bereikt, wat nu?’ Mijn antwoord: ‘Geniet van de tijd! Want het is af. Na de zomer mag je waarschijnlijk weer flink aan de bak!”

‘Je geeft feedback op procesafspraken’

Illustratie in footer