Hoe zijn jullie tot Groeikracht gekomen voor Bentwijzer?
Ellen: “Jacqueline kwam met het voorstel, maar er was schoolbreed duidelijk behoefte aan een professionelere leercultuur. We werkten vóór Groeikracht namelijk al wel in leer-werkgroepen, maar daarbij werden veelal eigen doelen gesteld en misten we onderlinge verbinding.”
Amber: “In teamvergaderingen deelden deze leer-werkgroepen wel hun voortgang en ideeën, maar het leefde niet altijd binnen het gehele team.”
Jacqueline: “Ik ging ‘aan’ bij Ontwikkelkracht en Groeikracht vanwege het evidenced based werken. Omdat ik ervan overtuigd ben dat wetenschap en onderwijs meer samen zouden moeten komen. Met onze eerdere deelname aan het TaalLab van Ontwikkelkracht – waarmee we onder meer meegenomen werden in de meest recente wetenschappelijk inzichten om het taal- en leesonderwijs te verbeteren – zetten we al een eerste stap. Na enkele sessies met ons team en experts van Groeikracht besloten we Groeikracht in te zetten. Passend bij onze gewenste professionele leercultuur en sterk, gespreid leiderschap.”
Wat levert deze manier van werken jullie team en de leerlingen op?
Amber: “We zochten verbinding en focus. En dat hebben we gevonden. Hiervoor hadden we nog wel eens actiepunten vanuit de leer-werkgroepen die niet teambreed uitgevoerd werden. We misten een aanpak die dit kon stimuleren. Met de cycli van Groeikracht – die gebaseerd is op de Agile/Scrummethode – hebben we dit nu wel. Per periode richten we ons op één thema, dat direct voortvloeit uit ons jaar- en schoolplan, waarbij we ons schoolteam hebben opgedeeld in een ‘dinsdag-groep’ en een ‘donderdag-groep’. Ik ben schoolcoach van de ‘dinsdag-groep’ en Ellen van de ‘donderdag-groep’. Ellen: “Met onze ontwikkelteams komen we wekelijks kort samen bij het ontwikkelbord in de teamkamer waar onze teamafspraken op staan en de doelen en acties die we – schoolbreed – uitvoeren met datum. Een doel waarmee we nu bijvoorbeeld bezig zijn is: ‘De leerlingen zijn competent in het maken van een keuze uit gedifferentieerd leesmateriaal, passend bij hun interesses en hun onderwijsbehoeften.’ Per groep staan hier dan acties bij, zoals een leeshoek maken en introduceren bij de kleuters tot poëzie en infoboeken aanbieden aan de bovenbouw.”
Jacqueline: “Op deze manier verbeteren en ontwikkelen we in verbinding, wat direct terugkomt in de klassen. Want de doelen zijn áltijd kindgericht omschreven. Voor hen doen we het natuurlijk uiteindelijk!”
Ellen: “En doordat iedereen ‘eigenaar van het bord’ is – en dus bijvoorbeeld niet Amber en ik als schoolcoaches – werk je op een natuurlijke manier aan gespreid leiderschap.”
‘Doordat iedereen ‘eigenaar van het bord’ is werk je op een natuurlijke manier aan gespreid leiderschap’
Hebben jullie mooie voorbeelden?
Amber: “Dan denk ik gelijk aan de onderlinge lesbezoeken die we als leerkrachten inplannen naar aanleiding van de acties per teamlid. Dat is zo leuk en leerzaam! Je hebt die acties eerst samen bedacht en dan ga je bij elkaar kijken hoe het werkt. Blijven de leerlingen geïnteresseerd tijdens de poëzieles? Werkt de gekozen werkvorm? Dit bespreek je met elkaar tijdens een feedbackgesprek. Op deze manier haal je met elkaar het beste uit elkaars lesactiviteiten.”
Jacqueline: “Bij de start van elk nieuw thema hebben we altijd een verbindingsdag met alle leerkrachten en een zogenaamde ‘leerlingarena’. Hiervoor nodigen we elke keer andere leerlingen uit die meedenken over het bewuste thema. Ze zitten dan in een kring met alle leerkrachten eromheen en een leerkracht die het gesprek leidt. De leerlingen moeten hiervoor wel een vrije dag opofferen, maar dat is nooit een probleem. Onze ervaring is dat ze het geweldig vinden de stem van de leerling te zijn en om zo betrokken te worden!”
Ellen: “Ik merk vooral dat Groeikracht heel erg leeft binnen de school. Dat we echt met elkaar het beste van het beste willen. En ja… dan gaan de gesprekken tijdens de lunches toch wel héél vaak over onderwijs!”