Louis de Jong
Louis is sinds 2021 betrokken bij MorgenWijzer. Hij begon als stagiair in verschillende jaargroepen en staat inmiddels al twee jaar met veel plezier als leerkracht voor groep 7 op OBS De Zilveren Maan.
Louis is sinds 2021 betrokken bij MorgenWijzer. Hij begon als stagiair in verschillende jaargroepen en staat inmiddels al twee jaar met veel plezier als leerkracht voor groep 7 op OBS De Zilveren Maan.
Op welk moment of project kijk je met een goed gevoel terug?
“Leerlingen hebben dit jaar een start gemaakt met leren hoe je een goede samenvatting maakt. Op de middelbare school moet er flink geleerd worden voor toetsen; dan is het maken van een goede samenvatting reuzehandig. Maar dat wordt je niet aangeleerd, is mijn ervaring. Iets met learning while doing?
Ik heb daarom het initiatief genomen om dit al in groep 7 aan te leren. Een hulpmiddel, voor zowel mijzelf als de leerlingen, is de Cornell-methode: een werkblad waarop leerlingen drie dingen noteren, namelijk de belangrijkste woorden (kernwoorden), in eigen woorden de betekenis hiervan, en tot slot een korte samenvatting van de les.
Wat leverde dit op? Naast mooie samenvattingen vooral superbetrokken leerlingen! Ze willen echt hun eigen woorden gebruiken en zijn trots als een pauw als er aan het einde van de les een zelfgeschreven samenvatting op tafel ligt. De volgende stap is om te onderzoeken of leerlingen naast een geschreven variant ook een versie met tekeningen willen maken – of een combinatie daarvan.”
Waar krijg jij energie van in je werk?
“Ik krijg energie van mijn werk als een (deels) zelfbedachte les uitpakt zoals ik had bedacht. Dat ik merk dat leerlingen echt aangaan, actief meedoen en aan het einde van de les enthousiast zijn.
Het afgelopen schooljaar heb ik bijvoorbeeld een aantal Engelse lessen bedacht, waarbij ik vooral wil aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Dus een les over Sinterklaas, Pasen of de zomervakantie. Het doel is vooral gericht op Engels praten, met elkaar, lekker afgewisseld met actieve werkvormen. Als er dan ook na de Engelse les nog Engels wordt gepraat, dan ben ik meer dan blij.”
Wat waardeer je het meest aan het team waarin je werkt?
“Het grote saamhorigheidsgevoel, één woord dat veel in zich heeft. Vanaf dag één voelde ik me onderdeel van en welkom in het team, ook toen ik als stagiair startte. We helpen elkaar met van alles in en buiten de klas, werken aan duidelijke gezamenlijke doelen en weten van elkaar wat er speelt.
Recent kregen we de opdracht om onze eigen klas te ‘pitchen’ aan collega’s, zodat we inzicht kregen in de onderwijsbehoeftes per groep. Dat zorgde voor een enorm wij-gevoel. En als kers op de taart sluiten we het schooljaar samen af met een gezellige BBQ, dat zegt eigenlijk alles over hoe fijn ons team is.”