Hoe draag jij bij aan goed onderwijs aan onze leerlingen?
“Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om iedere leerling te zien als individu, met zijn of haar eigen achtergrond, talenten en behoeften. Daarom investeer ik bewust in een veilige relatie en een positief pedagogisch klimaat. Want als een kind zich gezien en gewaardeerd voelt, komt leren vanzelf meer op gang.
Ik werk handelingsgericht: ik verzamel informatie over wat een kind nodig heeft, stel doelen en pas mijn aanpak daarop aan. Daarbij werk ik nauw samen met collega’s, ouders en – waar mogelijk – de leerling zelf. Zo weet ik zeker dat mijn lesgeven effect heeft en gericht is op groei.
Daarnaast werk ik met het EDI-model. Duidelijke uitleg, gestructureerd opbouwen, veel interactie: dat helpt om alle leerlingen te betrekken en succeservaringen te laten opdoen. Dat is waar ik het voor doe.”
Wat maakt dat jij met plezier werkt?
“De directe interactie met de kinderen. Ik krijg energie van hun nieuwsgierigheid, hun enthousiasme, de kleine momenten waarop je ziet dat iets lukt. Vooral aan het eind van groep 4 zie ik duidelijke groei: cognitief, maar ook in zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Dat maakt mijn werk betekenisvol.”
Wat is een uitdaging die je hebt overwonnen?
“Mijn overstap naar het onderwijs. Als zij-instromer heb ik echt getwijfeld: kan ik dit wel? In het begin ging het met vallen en opstaan. Maar ik heb alle hulp aangepakt, veel geleerd, en nu voel ik me zeker en professioneel in mijn werk.
Ik weet wat ik doe, waarom ik het doe en wat het oplevert. Dat vertrouwen maakt dat ik elke dag met plezier naar mijn werk ga en aan het eind van de dag voldaan naar huis."